Afstandsradar (ACC)

Afstandsradar (ACC, Adaptive Cruise Control) er et system, der ved hjælp af radar eller kamera, og med indvirkning på bilens speeder og bremse, automatisk kan holde en passende afstand til den forankørende bil. Systemet er fortrinsvis beregnet til motorveje og landeveje og øger primært komforten, men undersøgelser har også påvist den positive effekt, at bilisten holder bedre afstand til forankørende.

Se film om Afstandsradar (ACC)

Der er en glidende overgang fra ACC over systemer, der kan give en advarsel til føreren, hvis normal, let bremsning ikke er nok til at undgå at køre ind i den forankørende (FCW, Forward Collision Warning), til egentlige automatiske nødbremsesystemer (ABS, Automatic Emergency Braking System), hvor bilen selv indleder egentlig opbremsning, når forankørende bremser kraftigt, eller hvis der pludselig er en forhindring på vejbanen. FCW kan også købes til eftermontering.

ABS, der vil kunne forhindre bagendepåkørsler eller i det mindste reducere påkørselshastigheden, bliver EU-lovkrav for nye lastbiler og busser, der registreres fra 1. november 2015, hvor det for nye modeller dog allerede vil være fra 1. november 2013. Derved vil man kunne forhindre eller reducere følgerne af f.eks. bagendepåkørsler ved kødannelse på motorveje.

Der findes ”city-systemer”, der kan bremse bilen ved lave hastigheder, så påkørsel undgås eller påkørselshastigheden reduceres. Mere avancerede systemer kan også bremse bilen ved større hastigheder, hvis føreren ikke selv reagerer på en forhindring. Systemerne kan dog ikke altid forhindre påkørsel, men kan reducere påkørselshastigheden og dermed skadernes omfang.

Sidst opdateret: 05 september 2017