Dæktryksovervågning

Et korrekt dæktryk er vigtigt for sikkerheden. Et for lavt dæktryk kan bl.a. føre til overophedning af dækket med svigt til følge. Desuden forringes dækkets egenskaber i forbindelse med pludselige undvigemanøvrer samt evnen til at modstå akvaplaning. Dette gælder ved et for lavt dæktryk på alle fire hjul, men også ved et for lavt tryk i kun ét enkelt hjul, kan bilen få uforudsigelige køreegenskaber.
Flere biler i dag er derfor udstyret med dæktryksovervågning, der konstant overvåger trykket i dækket og advarer føreren, hvis trykket falder under en fastsat værdi.

Dæktryksovervågning kan desuden have en miljømæssig gevinst, da et for lavt dæktryk øger brændstofforbruget med helt op til 15 % ved 1 bar for lidt tryk. Ved et dæktryk på 0,6 bar for lidt reduceres dækkets levetid desuden med helt op til 50 %.

Dæktryksovervågning bliver EU-lovkrav på nye biler og påhængskøretøjer, der registreres fra 1. november 2014, for nye modeller dog allerede fra 1. november 2012.

Sidst opdateret: 10 juni 2016